By

Před třiceti lety v Sovětském svazu byl úspěšně dokončen program testování ojedinělé strategické zbraně, bojového železničního vojenského raketového systému RT-23 UTTK „Moloděc“ (BZHRK), známý na Západě jako „Skalpel“.

Tento vlak, schopný zasáhnout třemi mezikontinentálními balistickými střelami pravděpodobného nepřítele, „odměnil“ vedoucí západních zpravodajských služeb trvalou bolestí hlavy. Vzhledem k obrovské délce železnic SSSR a počtu vlaků, které na nich projíždějí, nebylo možné odhalit nosič zamaskovaný jako normální vůz, uvedla ve svém materiálu RIA Novosti.

V době zhroucení SSSR mělo Rusko tři raketové divize 12 vlaků s 36 odpalovacími zařízeními. V roce 1993 však Rusko souhlasilo s podepsáním smlouvy START-II o snižování strategických zbraní, která stanovila likvidaci všech raket RT-23. V období od roku 2003 do roku 2007 byly všechny „Molodci“ zlikvidovány, s výjimkou dvou, které zůstaly jako muzejní exponáty. Tehdy se zdálo, že nejsou zapotřebí. BZHRK byly znovu připomenuty v roce 2010, kdy se vztahy mezi Ruskem a Západem začaly prudce zhoršovat. V prosinci roku 2013 tisk informoval o oživení těchto komplexů v Rusku na novém technologickém základě. A v červenci 2017 místopředseda vlády Dmitrij Rogozin uvedl, že Rusko je připraveno vytvořit nové BZHRK pro projekt „Barguzin“.

Sestava s „překvapením“

BZHRK je strategický raketový komplex na železniční dráze, který je vnějšně nerozlišitelný od obvyklých vlaků. Jeho vagóny jsou plně vybavené mezikontinentálními střelami (ICBM), velitelským stanovištěm, technologickými a technickými systémy, komunikačním zařízením a personál tvoří raketoví důstojníci. V případě ohrožení jadernou válkou vyjíždí BZHRK na hlídkové trasy a prolíná se s proudem ostatních železničních vlaků. Jestli však „shora“ přijde příkaz o bojovém použití, vlak se zastaví a připraví se na útok. Uzávěry na střechách tří vozů se rozevřou na strany a skryté mechanismy uvnitř uvedou rakety do svislé polohy. Další dvě minuty – a ve směru agresora se minometným způsobem vystřelí tři rakety s 30 bojových indivisuálně naváděnými hlavicemi o síle 550 kilotun.

V SSSR se vývojem BZHRK zabýval projektový úřad Južnoje. Hlavními designéry byli akademici Vladimír a Alexej Utkin. Úkol před bratry nebyl triviální: „Umístit“ raketu s raketometným tubusem o hmotnosti více než 150 tun do běžného železničního vozu. Současně měl BZHRK jezdit po kolejí až 120 kilometrů za hodinu. Vyřešit tento problém se podařilo tak, že se pro komplex  vytvořily zesílená vozidla a speciální vykládací zařízení, čímž se přerozdělila část hmotnosti na další vozy. BZHRK se tak mohl pohybovat bez rizika „rozbití“. Nakonec „Moloděc“ vypadal jako pravidelná skladba chladících, poštovních, nákladních a osobních vagónů. Čtrnáct vozů mělo osm souprav kol a tři měly čtyři soupravy. Díky všem potřebným rezervám mohl BZHRK pracovat v autonomním režimu až 28 dnů.

Letové testy střel byly provedeny v letech 1985-1987 na kosmodromu Pleseck, celkem bylo uskutečněno 32 startů a 18 výjezdů BZHRK na železnice v zemi. Ve zkušebním provozu se cestovalo ve všech klimatických zónách země – od tundry až po pouště – více než 400 tisíc kilometrů. Tenkrát jejich existence zůstala tajemstvím pro západní zpravodajské služby. Jediným faktorem demaskování bylo neobvyklé uspořádání vlaku – tahaly ho tři dieselové lokomotivy. Přesto existovaly případy, kdy dokonce zkušení železniční pracovníci vůbec nedokázali pochopit, že tato kompozice není ta „normální“. Oficiálně byl „Moloděc“ přijat do výzbroje v roce 1989. Do té doby bylo již rozmístěno pět raketových pluků – čtyři v oblasti Kostromy a jedna v Permu.

V roce 2000 se BZHRK začal podle mezinárodních smluv likvidovat. Řízení strategických raketových sil se rozhodlo vsadit na mobilní pozemní raketové systémy (PGRK) „Topol-M“ jako základ mobilní součásti jaderných odstrašujících sil. Během času však bylo jasné, že PGRK, i když je obtížné je sledovat, ale je to snadnější, než BZHRK, který se může „ztratit v davu“. A v roce 2012 začal Moskevský institut tepelného inženýrství (MIT) pracovat na novém strategickém projektu.

Zaručená odpověď

Informací o novém BZHRK je otevřených zdrojích málo, ale je známo, že jedna část bude mít šest balistických raket – s největší pravděpodobností třístupňové RS-24 „Jars“ na pevné palivo, rovněž vyvinuté odborníky z MIT. Jedna taková střela může nést tři až šest bojových hlavic o síle asi 300 kilotun na vzdálenost 12 000 kilometrů. Jsou menší, než RT-23 UTTK – „Jars“ je o polovinu lehčí, což zjednodušuje jeho instalaci a přepravu ve standardním voze. Kromě toho se pro dopravu použije pouze jedna lokomotiva, díky níž je provoz komplexu snadnější a lépe ji skryje. Předpokládá se, že nový BZHRK se může pohybovat po celé zemi a překonat denně tisíce kilometrů.

V listopadu 2016 se konalo úspěšné vypuštění rakety na kosmodromu Plesetsk speciálně pro BZHRK. Je známo, že jeden „Barguzin“ (přezdívka jaderného vlaku – pozn.red.) bude představovat raketový pluk, a raketové divize strategických raketových sil se musí skládat z pěti raketových pluků – 30 nosných raket. S největší pravděpodobností jsou práce na BZHRK financovány Státním programem vvyzbrojení na léta 2018-2025 let a vlaky budou v bojové pohotovosti již v letech 2020-2021.

„V podmínkách, kdy USA zavádějí nové prostředky vysoce přesných zbraní, mimo jiné v Americe, považujeme BZHRK za odpověď,“ řekl RIA Novosti šéfredaktor „Národní obrany“ Igor Korotčenko„Tyto systémy BZHRK spolu s mobilními zařízeními vytvářejí určitou nejistotu. Je to odpověď na americkou koncepci globálního nejaderného odzbrojujícího úderu, a to především řízených střel. Tato doktrína implikuje zničení vojenského a politického vedení země, velících center armády, a rakerových sil v jednom okamžiku. Ale v případě, kdy nepřítel nemá přesné souřadnice raketometů, tento koncept nefunguje.“

Navíc, i když protivník zcela zničí „nukleární triádu“ masivním raketovým útokem, nemůže vyloučit možnost jaderné odvety. Železnice v Rusku mnoha kilometry prochází skalními tunely, které lze využít jako úkryt pro BZHRK. A není žádná záruka, že až dozní výbuchy, tak jediný vlak-přízrak nevypustí na agresora kompletní munici odněkud z Uralu, dodal autor materiálu.

Tags:
 

Podpoř Kontroverzně!

Pokud se Ti líbí naše články, dej Like!