By

NÁZOR – Většina debat o ruských zásazích do amerických prezidentských voleb v roce 2016 se soustředí na otázku, kdo za ním stojí a kdo z něj těžil, konstatuje editorial serveru The Guardian. Prestižní deník však podotýká, že u každého, kdo se o kauzu – které je obtížné nevěnovat pozornost – zajímá, již věří, že Rusové dělali vše, co bylo v jejich silách, aby došlo ke zvolení Donalda Trumpa.

Detaily toho, k čemu ve skutečnosti došlo, byly zatím poodhaleny nedostatečně, zdůrazňuje editorial. Připomíná ovšem, že i sedmatřicetistránková zpráva o obviněních vznesených zvláštním vyšetřovatelem Robertem Muellerem obsahuje poměrně precizní souhrn fungování vskutku profesionální propagandistické a nátlakové organizace.

Agentura pro internetový výzkum v Petrohradu, která je spíše známá jako ruská „trollí fabrika“, totiž podle britského deníku neutrácí svůj rozpočet v řádu milionů dolarů za pouhý webový trolling, ale do USA vyslala také své pracovnice pověřené sběrem zpravodajských informací a navazováním kontaktů se společenskými a politickými aktivisty. Právě od těchto amerických aktivistů získali Rusové doporučení, aby se zaměřili na nerozhodnuté státy, což bylo pro úspěch celé kampaně zásadní.

V Petrohradu pak fungovalo oddělení pro analýzu dat, optimalizaci vyhledávačů a internetové grafiky, které doplňovali „klávesnicoví válečníci“, z nichž se utvořily „úderné oddíly“ pro ruský útok na americkou politiku, konstatuje renomovaný server. Odkazuje na Muellerovu zprávu, podle níž na osm desítek zaměstnanců na plný úvazek užívalo fiktivní účty na sociálních sítích, předstíralo, že jsou američtí občané a za pomoci VPN technologie navozovalo dojem, že jejich příspěvky jsou psány z USA.

„V Petrohradu pracovaly směny, jejichž cílem bylo simulovat časové zóny v USA a držet se amerických státních svátků,“ pokračuje The Guardian. Dodává, že hlavní pozornost Rusové zaměřovali na Facebook, kde zakládali skupiny s názvy zneužívajícími a prohlubujícími rozdělení americké společnosti, takže skupiny jako Spojení američtí muslimové či Ježíšova armáda byly ve skutečnosti ruské „frontové“ organizace.

Možnosti se otevírají pro každého

Těm, kdo nejsou obeznámeni s mechanismy fungování Facebooku a dalších sociálních sítí, musí výše popsané jednání připadat jako šokující, domnívá se prestižní deník. Za jinou otázku však považuje to, zda by toto jednání mělo šokovat i ostatní, protože sociální sítě skýtají pro inzerenty a lobbisty nejlepší cestu k šíření jejich poselství a – jak ruské jednání ukazuje – některá nejefektivnější sdělení nemusejí vůbec vypadat jako reklama.

Právě to jim dodává na větší efektivitě, jelikož propaganda prezentovaná ve formě zprávy je silnější než propaganda prezentovaná jako názor, deklaruje The Guardian. Pokládá otázku, proč to Rusům vyšlo a ihned nabízí odpověď: „Protože to dokáže každý.“

Facebook a Google jsou v pozici největších a nejmocnějších reklamních agentur, jaké kdy svět zažil, a přitom ochotně prodávají své služby prakticky každému, kritizuje renomovaný server. Za nejvíce znepokojivou otázku, která z Muellerových obvinění vyvstává, tak nepovažuje to, zda Rusové provedli to, co se tvrdí, ale to, kdo další může vést podobnou kampaň.

Nátlakové skupiny, například Národní asociace držitelů zbraní v USA či velké ropné a tabákové koncerny, dlouhá desetiletí využívaly přesvědčovací triky a záměrně zpochybňovaly uznávaná fakta, přičemž se z ruských postupů poučily a snaží se nyní podporovat kampaň povolných politiků, obává se britský deník. Připomíná, že sdělení umisťovaná Rusy na Facebook byla sice absurdní, ale zafungovala, jelikož stovky tisíc Američanů říkají to samé a zadarmo.

„Skutečným šokem Muelleových obvinění není to, že Rusové využili velkých slabostí v americkém politickém systému – o co jiného by se nepřátelská mocnost měla snažit,“ deklaruje editorial. Za šokující naopak označuje samotnou existenci takových slabostí a fakt, že je nyní může snadno a bez velkých nákladů využít prakticky každý.

(JRu, eurozpravy.cz)

 

Podpoř Kontroverzně!

Pokud se Ti líbí naše články, dej Like!